maanantai 25. elokuuta 2014

Puuttuuko oikeusministeri metrohuijaukseen?

UUTINEN Jälleen kerran on kannattanut lukea HBL:ää. Näyttää siltä, että suomenruotsalaisten etuoikeus on tietää, mitä Suomessa tapahtuu oikeasti. Suomenkieliset saavat lukea valheita tai heille ei kerrota mitään.

Hesari on kertonut meille, miten VTT on tutkinut Kivenlahden metron olevan oivallinen valtakunnan talouden elvyttäjä. Valtiovarainministeri Antti Rinne on nämä arvostetut selvitykset nähtyään päättänyt, että hän antaa metron rakentamiseen toisen kerran neljännesmiljardin, jos vain Helsingin seudun kunnat kaavoittavat neljänneksen lisää asuntoja. Ja viimeisimmän uutisen mukaan olisi jo perjantaina sovittu, että ainakin Espoo, Helsinki ja Vantaa ovat lisäykseen suostuneet. 10 kehyskuntaa eivät, mutta Suomessa riittää, kun suuret sopivat pienten puolesta.

HBL kertoo toisenlaisen totuuden. Kun liikenneministeriö vaatii metron rahoittamiseksi selvityksen metron hyödyistä, sellaista ei ole, ei tule, eikä ole tullut. Sen sijaan valtiovarainministerille esiteltiin metron miljardiurakasta hyötyvien rakennusliikkeiden parin vuoden takaisia lobbauskalvoja.  Kalvot kehuvat rakennusteollisuutta yleensä ja antavat kuvan, että mitä enemmän rakennetaan, sen paremmin Suomella menee. Eli purkuun vain jokainen valmistunut talo, jotta voidaan rakentaa heti tilalle uusi! Muuten tulee perikato.

Kumpi on oikeassa? Sivusta seuraavalle ei ole vaikea päätellä, että Hesari valehtelee ja HBL kertoo, miten asiat ovat.

Hesari viittaa nimettömiin omiin lähteisiinsä ja väittää rakennusliikkeiden yleisiä lobbauskalvoja yleensä arvostetun tutkimuslaitoksen raportiksi metron hyödyistä. Hesari jättää kertomatta, mitä on metrosta selvitetty. Kuten sen, että metro on tappiollinen ja lisää palveluita karsivan Espoon kustannuksia kymmeniä miljoonia vuodessa.

HBL kertoo nimeltä tietoja antaneet henkilöt ja yksilöi käytetyt dokumentit. Jokainen voi itse käydä toteamassa, ettei lobbauskalvoissa puhuta Kivenlahden metrosta mitään. HBL kertoo, ettei metron työllisyys- ja elvytysvaikutuksista ole olemassa mitään tietoa, koska sellaisia asioita ei ole tutkittu. Eli valtiovarainministeri lupasi metrolle rahaa elvytyksen perusteella, vaikka ei ole koskaan nähnyt mitään perusteluita.

Toivottavasti HBL kertoo vielä totuuden ”kuntien asuntotuotannosta”, josta Hesarin nimettömät tietolähteet kertovat. Asuntotuotanto ja kaavoitus ovat eri asiat, toisin kuin HS:n uutisessa. On helppo lunastaa kaavoituslupauksia Suurpellossa tai Östersundomissa. Kumpikaan ei auta asuntopulaan eikä siihen, että asuntojen hinnat karkaavat kaupunkilaisten maksukyvyn ulottumattomiin. Sillä huonojen yhteyksien päähän ja kauas ei kukaan halua asumaan eikä osta tai vuokraa asuntoa. Ja kun ei mene kaupaksi, ei myöskään rakenneta, vaikka miten olisi kaavoitettu.

Tulee mieleen ajankohtainen rinnastus Ukrainan tilanteeseen. Suomenkieliset ovat kuin venäläiset, jotka eivät osaa ja voi lukea kuin valtion kontrollissa olevaa lehdistöä. Ruotsinkieliset ovat kuin muu maailma. Heille on tarjolla kielimuurin toisella puolella valtiovallasta riippumaton lehdistö.

Olisiko niin, että ainoa pelastus on hallituksen ruotsinkielinen ministeri Anna-Maija Henriksson. Kun hän vielä sattuu olemaan oikeusministeri, hänen olisikin luontevaa edellyttää muilta ministereiltä Suomen lain eikä lobbareiden tahdon noudattamista.

Veli Hopea

PS: HBL:n uutisen suomenkielinen lyhennelmä löytyy toimittajan omasta blogista.

perjantai 8. elokuuta 2014

Mustat kasöörit

Metrokorruption 1980-luvulla paljastanut Martti ”metro” Sainio kirjoitti tuomioihin johtaneesta jupakasta kirjan Musta kassa. Kirja kertoo, miten veronmaksajien rahoilla pelattiin ohi julkisen päätöksenteon ja lainsäädännön.

Metrokorruption ja siitä langetettujen tuomioiden jälkeen poliitikot ja virkamiehet hoitivat asioita varovaisemmin. Mutta kun aika kuluu ja henkilöt vaihtuvat, hyvät tavat ja huonojen tapojen seuraukset unohtuvat. Halu päästä juhlimaan muiden rahoilla on ja pysyy.

Metroa rakennettiin Helsingin taloudenpidon ulkopuolella. Metromiehillä oli oma kassa, joka ei kuulunut Helsingin budjettiin. Sieltä sai ottaa rahaa omin päätöksin ja sellaisiin tarkoituksiin kuin halusi. Ei tarvinnut kysyä lupaa eikä selitellä jälkikäteen.

Julkisen rahankäytön avoimuudelta ja kontrollilta piilossa olevien mustien kassojen nimi on nykyään osakeyhtiö. Kun kunnan tai valtion toiminta siirretään kunnan tai valtion omistamaan osakeyhtiöön, sulkeutuvat tilikirjat kuntalaisilta, mutta pankkitilit aukeavat näiden yhtiöiden johtajille, mustille kasööreille.

Suomen suurin musta kassa lienee VR-yhtymä. Sitä ei valvo kukaan, mutta sen johto valvoo ja komentaa omistajaansa eli Suomen valtiota. Kassassa on omaisuutta 1,8 miljardia euroa. Se ei tuota mitään, sillä monopolikassan johto jakaa rahaa vain itselleen, ei omistajalle, kuten osakeyhtiössä kuuluisi. Ministerit ja kansanedustajat tekevät kuten musta kasööri sanoo. Uusinkin liikenneministeri laulaa tuttua laulua siitä, miten on pakko uskoa VR:n johtajaa, vaikka omin silmin näkisi asioiden olevan toisin.

Suurin kunnallinen musta kassa lienee Länsimetro Oy. Sen kasööri Olavi Louko on saanut jopa tuomion korruptiosta. Louko tähtää kuitenkin korkeammalle kuin kollegansa VR:ssä. Tällä hetkellä tekeillä olevan metron arvo on noussut ”vasta” miljardiin. Niinpä on kova kiire lobata ja valehdella ja saada siten käyntiin metron jatko, joka tuplaa kassan arvon. Mustien kasöörien kuninkuuspaikkaa tukee myös se, että Louko pyörittää Espoon budjetin ulkopuolisia miljoonahankkeita muussakin rakentamisessa.

VR ja Länsimetro Oy jäävät kuitenkin kioskitasolle, jos valtakunnankasööri Antti Rinne pääsee perustamaan oman mustan kassansa, Remontti Oy:n. Laadukkaan suomalaisen rakentamisen tuloksena maa on täynnä homehtuneita ja mätäneviä kouluja, joita varten Remontti Oy perustettaisiin. Kouluja on 12 miljardin euron arvosta.

Rinne ei edes peittele oman mustan kassansa törkeyttä. Valtion taloudenhoidosta vastuullinen ministeri sanoo avoimesti, että Remontti Oy:n tarkoitus on kiertää valtion taloudenhoidon sääntöjä ja rajoja. Eikä ihan pikkuasiassa, sillä Remontti Oy:n koko olisi neljännes Suomen valtion budjetista.

Missä on tämän päivän Metro-Sainio? Kuka lobbaa kansalaisten ja veronmaksajien puolesta, kun kaupunginvaltuutetut taputtelevat olalle ja kiittelevät, kun musta kasööri saa lahjustuomion?

Veli Hopea